مشخصات فنی نیمکت مدرسه

نیمکت های مدرسه می توانند طراحی های متنوعی داشته باشند اما مشخصات فنی نیمکت کمک می کند تا شما بتوانید درک بهتری از نیمکت داشته باشید. در مقالات قبلی سایت چوبو در مورد انواع نیمکت ها و اینکه در چه دسته بندی هایی قرار می گیرند صحبت کردیم. نیمکت های پیش دبستانی و دبستان و راهنمایی یا دبیرستان بر اساس رنج سنی دانش آموزان تقسیم بندی شده است که در ادامه کمی در مورد مشخصات و ویژگی های هر یک صحبت خواهیم نمود.

نیمکت ها می توانند از متریال های مختلفی ساخته شده باشند اما این متریال ها از استانداردهایی پیروی می کنند تا سلامت دانش آموزان هم از نظر ایمنی و هم نظر راحتی فراهم آورد. به همین منظور هر نیمکت دارای مشخصات فنی می باشد که از استاندارد های تعریف شده تبعیت می کند و می تواند به شما نشان دهد که نیمکت مورد دارای چه ویژگی هایی می باشد. در ادامه نیز به طور مفصل در مورد هر کدام از نیمکت هایی که در مقالات قبل تعریف شده است اطلاعاتی به شما می دهیم. این اطلاعات می تواند کمک کند تا شما علاوه بر محاسبه فضای مورد نیاز هر نیمکت بتوانید بهترین نیمکت ها را بر اساس نیاز در یک کلاس ترسیم نمایید.

مشخصات فنی نیمکت مدرسه

مشخصات فنی نیمکت پیش دبستانی

نیمکت های پیش دبستانی برای کودکان 5 و 6 سال استفاده می شود و همین خود سبب می شود تا در طراحی و استفاده از متریال فاکتور های دیگری نیز اضافه شود. اولین مورد در طراحی این است که باید استاندارد های ایمنی بیشتری رعایت شود کودکان در این سنین شیطنت بسیاری داشته و باید طراحی نیمکت به گونه ای باشد که منجر به صدمه دیدن کودک نشود. از طرف دیگر باید در استفاده از متریال به گونه ای اقدام شود که متریال ها نیز خود ایمنی و استاندارد های لازم را داشته باشد. از جمله این موارد این است که متریال برای سلامتی کودک ضرر نداشته و همچنین برای نیمکت های این سن پلاستیک نیز استفاده می شود.

مشخصات فنی نیمکت مدرسه

نیمکت پیش دبستانی دارای 90 سانتی متر طول بوده و ارتفاع میز آن از سطح زمین 60 سانتی متر می باشد و ارتفاع نشیمن این نیمکت نیز 35 سانتی متر می باشد. عرض نشیمن آن 25 سانتی متر و عرض میز آن نیز 35 سانتی متر می باشد. نیمکت های پیش دبستانی می تواند مدل های مختلفی داشته باشد و ابعاد آن نیز متفاوت باشد. در ساخت این نیمکت ها از پروفیل با ابعاد 2* 4 استفاده می شود و تکسچر آن نیز می تواند از پلاستیک فشرده ، فایبرگلاس و یا ام دی اف باشد.

پایه های فلزی این نوع نیمکت ها با رنگ الکترو استاتیک پوشانده شده و ضد زنگ و خش می باشد. نیمکت های پیش دبستانی که به دلیل اینکه توسط کودکان استفاده می شود باید طراحی کودک پسندی نیز داشته و از رنگ های جذابی نیز برای ساخت استفاده شود. برای ساخت نیز از چوش co2 استفاده می شود تا کیفیت چوش بالا و در نهایت نیز عمر مفید نیمکت پیش دبستانی نیز تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

 

مشخصات فنی نیمکت دبستان

نیمکت های دبستان از لحاظ ابعاد کمی از نیمکت های پیش دبستانی بزرگتر می باشد. این نیمکت ها به دلیل اینکه توسط دانش آموزانی استفاده می شود که در سن رشد هستند باید به گونه ای طراحی و ساخته شود تا برای او در هر کلاسی از این دوره مناسب باشد. در طراحی این نوع نیمکت ها بر خلاف نیمکت های پیش دبستانی خبری از طراحی کودکانه و یا رنگ بندی های خیلی متفاوت نیست و بیشتر شبیه نیمکت های راهنمایی و دبیرستان می باشد. این نوع نیمکت ها می تواند در مدل های متنوعی چون پیوسته یا جدا از هم و در انواع یک نفره و دو نفره و سه نفره ساخته شوند.

مشخصات فنی نیمکت مدرسه

از سویی این نیمکت ها می توانند دارای پیچ تنظیم ارتفاع نیز باشند که بسیار کمک کننده است. نیمکت های دبستان دارای طول 100 سانتی متر می باشد. میز آن دارای عرض 35 سانتی متر و ارتفاع آن از سطح زمین نیز 70 سانتی متر می باشد. عرض نشیمن آن 25 سانتی متر و ارتفاع نشیمن آن نیز 40 سانتی متر می باشد. عرض نشیمن باید به گونه ای باشد که بیشتر ران را در بر بگیرد و مشکلی برای نشستن دانش آموز به وجود نیاید. همچنین عرض میز نیز باید متناسب با نیاز باشد و دارای کمشی شیب بوده تا خیلی به ستون فقرات فشار وارد نشود.

نیمکت پیش دبستانی از متریال هایی چون فایبرگلاس یا ام دی اف با قطر 16 میلی متر ساخته می شود. سعی می شود متناسب با نیزا امکاناتی چون گیره کیف و یا جاکتابی نیز در زیرا آن عبیه شود. پایه های نیمکت ها با رنگ الکترو استاتیک رنگ آمیزی می شوند که سبب می شود تا در مقابل زنگ زدگی و یا خراشیدگی مقاومت بهتری را داشته باشد. پروفیل استفاده در آن هم استاندارد 2*4 را دارا می باشد. نوع ام دی اف آن با رنگ آلدر پوشیده شده که زیبایی بیشتری نیز دارد.

 

مشخصات نیمکت راهنمایی و دبیرستان

نیمکت های دانش آموزی راهنمایی و دبیرستان از دیگر انواع نیمکت ها بوده که بر اساس سن دسته بندی می شوند. این نیمکت ها را دانش آموزان بالای 12 سال استفاده می کنند و سبب شده تا در طراحی و انتخاب متریال تغییراتی را داشته باشیم. اولین قسمت در مرحله طراحی باید قد و وزن بالای دانش آموزان لحاظ شده و نیمکت برای این افراد مناسب باشد. از طرفی متریال هایی انتخاب شود که مقاومت نیمکت را در برابر وزن بیشتر می کند. از دیگری بخش هایی که این نیمکت ها را متفاوت می سازد توجه ارگونومی بدن دانش آموزان می باشد.

مشخصات فنی نیمکت مدرسه

نیمکت ها باید به گونه ای باشد که کمترین فشار را به ستون فقرات دانش آموز وارد کند. از این رو سعی می شود تا ارتفاع میز بالاتر و کمی شیب دار باشد تا نوشتن بر روی آن فشاری به ستون فقرات وارد نکند. از طرفی هم باید نشیمن آن به گونه ای باشد که حجم زیادی از ران را در بر بگیرد و فشار به ران ها وارد نشود. همه این مسائل می تواند به استفاده بهتر دانش آموز از نیمکت  و توجه او به درس منجر شود.

رنگ بندی این نیمکت ها بیشتر ساده بوده و همانند نیمکت های دیگر از فایبرگلاس و ام دی اف ساخته شده است. طول نیمکت های دبیرستانی 120 سانتی متر و عرض نشیمن 25 و ارتفاع نشیمن 45 سانتی متر می باشد. عرض میز نیز 35 سانتی متر و ارتفاع میز از سطح زمین هم 80 سانتی متر می باشد. سعی شده تا در طراحی با قرار دادن حفره ای برای خودکار ، محفظه ای برای قرار دادن کتاب و گیره ای برای نگه داری کیف نظم بهتری به نیمکت داده و دانش آموز را به درس متمرکز سازد.

در مقالات قبلی سایت چوبو ما در مورد انواع نیمکت مدرسه صحبت کرده ایم و سعی داریم تا در ادامه نیز در مورد هر کدام از این نیمکت ها و ویژگی هایی که دارند به طور تخصصی تر صحبت کنیم. این موارد می تواند به انتخاب درست تر یک نیمکت توسط شما منجر شود.

منبع: سایت چوبو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *